تولید کوکتل پدیکور

با قالب‌های آلومینیومی

یا قالب‌های پلاستیکی

در این مقاله از زربین مولد به مقایسه قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی با قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی می‌پردازیم.

باتوجه‌به روند بازار و تنوع طرح و شکل در قالب‌های پدیکور پلاستیکی، مصرف‌کنندگان قالب‌های پدیکور آلومینیومی دائم در این چالش‌اند که:

  • آیا قالب‌های پدیکور پلاستیکی استحکام قالب‌های فلزی را دارند و زیر دستگاه پرس (دستگاه ساخت کوکتل پدیکور) نمی‌شکنند؟
  • آیا ارزان‌تر بودن قیمت قالب‌های پدیکور پلاستیکی روی کیفیت آنها نسبت به قالب‌های پدیکور آلومینیومی اثر می‌گذارد؟
  • قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی در صورت مصرف زیاد لب پر و یا غر می‌شوند پس قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی باید زودتر از بین برود؟

در ادامه مقاله به جواب تمام این سؤالات می‌پردازیم.

برای توضیح این سؤالات لازم هست 

اول به فرایند ساخت هر دو نوع قالب کوکتل پدیکور بپردازیم.

فرایند تولید قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی:

قالب‌های پدیکور آلومینیومی از تراش بلوک آلومینیوم در زیر دستگاه تراش cnc تولید می‌شوند. معمولاً برای کاهش هزینه از بلوک‌های آلومینیوم سری 6000 هزار استفاده می شود. از نظر هزینه، این فرایند تولید فوق العاده گران هست. هم متریال و هم نوع ابزار باعث زیاد شدن قیمت قالب‌های پدیکور آلومینیومی می شوند.

همچنین کیفیت و ظرافت این قالب‌ها به نوع ماشین‌کاری و نوع ابزار مربوط می‌شوند و در صورت سهل‌انگاری در ماشین‌کاری و عدم انتخاب ابزار درست تراش‌کاری، احتمال گیرکردن مواد کوکتل پدیکور در کفی‌های قالب و گیرکردن مواد کوکتل پدیکور در کاور اصلی وجود دارد. جدای از این، قالب‌های پدیکور آلومینیومی بسیار سنگین هستند و جابه‌جایی و پر کردن قالب را بسیار سخت و زمان‌گیر می‌کنند و باعث کاهش راندمان می‌شوند.

فرایند تولید قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی:

قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی معمولاً یا از جنس ورق پلی‌اتیلن‌ترفتالات و با قالب‌گیری به روش وکیوم فرمینگ تولید می‌شوند و یا از طریق چاپگرهای سه‌بعدی با مواد پلی لاکتیک اسید تولید می‌شوند. هر دو نوع روش تولید مورد مصرف هست؛ ولی برای تولید تیراژ باید از قالب‌های پلاستیکی تولید شده با چاپگر سه‌بعدی استفاده کرد. فرایند تولید قالب با چاپگر سه‌بعدی فوق‌العاده زمان بر هست و تولید هر قالب بین 8 الی 12 ساعت زمان می برد، اما بخاطر ایجاد تنوع بالا در ظاهر و ابعاد کوکتل پدیکور و همچنین قیمت مناسب تولید به صرفه هستند. این قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی از ذوب نقطه ای موادی به نام پلی لاکتیک اسید در دمای بالای 200 درجه تولید می‌شوند. مواد بصورت نقطه ای کنار هم قرار می‌گیرند و بعد بصورت لایه ای روی هم قرار می‌گیرند تا شکل نهایی قالب را بوجود آورند. این قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی فوق العاده سبک تولید می‌شوند و استحکام خوبی تحت فشار محوری دارند و با توجه به فرایند تولید کوکتل پدیکور زیر دستگاه پرس، گزینه مناسبی برای خلق شکل‌های مختلف کوکتل پدیکور هستند. همچنین قیمت تمام شده کمتری نسبت به قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی دارند.

باتوجه‌به توضیحات فرایند تولید قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی و پلاستیکی:

  • قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی هزینه تولید بیشتری نسبت به قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی دارند

  • قالب‌های پدیکور آلومینیومی وزن بیشتری نسبت به قالب‌های پدیکور پلاستیکی دارند و وزن زیاد باعث کاهش سرعت تولید و راندمان می‌شود.

  • قالب‌های پدیکور آلومینیومی در صورت عدم استفاده از ابزار مناسب در حین تولید باعث گیرکردن مواد در داخل قالب می‌شوند و قالب‌های پدیکور پلاستیکی نیز در صورت عدم پرداخت سطح مناسب باعث گیرکردن مواد کوکتل پدیکور در داخل لایه‌ها می‌شوند. اما پرداخت سطح قالب‌های پدیکور پلاستیکی بسیار ساده و رایج هست و در صورت پرداخت سطح مناسب (اسیدشویی و سمباده کاری) مواد کوکتل پدیکور اصلاً داخل قالب‌گیر نمی‌کنند.

  • قالب‌های پدیکور آلومینیومی در صورت افتادن بر روی سطوح به‌خاطر وزن بالا و نوع متریال مصرفی سریع لب پر می‌شوند؛ ولی قالب‌های پدیکور پلاستیکی سبک هستند و به‌خاطر خواص مکانیکی مواد تولیدی، قالب‌ها در صورت افتادن بر روی سطوح لب پر نمی‌شوند.

باتوجه‌به نکات بالا قالب‌های پدیکور پلاستیکی گزینه مناسب‌تری برای استفاده هستند؛ اما از نظر استفاده در هنگام تولید نیز باید بررسی شود.

یکی از معضلات مهم استفاده از قالب‌های پدیکور آلومینیومی گیرکردن مواد کوکتل پدیکور و خروج مواد از قالب است. بیشتر مواقع مواد پودری کوکتل پدیکور در هنگام فشار زیر دستگاه درون قالب‌گیر می‌کنند و با ایجاد ضربه شدید به قالب (خیلی‌ها با دیلم این کار را می‌کنند) کوکتل پدیکور را خارج می‌کنند و یا سطوح قالب‌های پدیکور آلومینیومی را با پودر بچه پوشش می‌دهند تا کوکتل پدیکور راحت‌تر از قالب آلومینیومی جدا شود.

اما مواد کوکتل پدیکور به قالب‌های پلاستیکی نمی‌چسبند و به‌راحتی از قالب جدا می‌شوند و در صورت پرداخت سطح مناسب حتی تا ریزترین جزئیات بر روی کوکتل پدیکور به وجود می‌آید.

در مورد عمر قالب‌های کوکتل پدیکور لازم به ذکر هست که هم قالب‌های پلاستیکی و هم آلومینیومی عمر مشخصی دارند؛ اما قالب‌های پدیکور آلومینیومی عمر بیشتری دارند. اما جدای از نوع متریال که باعث عمر قالب می‌شود مهم‌ترین نکته در مورد عمر قالب‌های پدیکور تنظیم فشار دستگاه‌های ساخت کوکتل پدیکور است که در مقاله‌ای دیگر به آن پرداخته می‌شود، ولی در کل اگر فشار شیر تنظیم فشار در واحد مراقبت دستگاه زیاد باشد باعث شکستگی قالب‌های پلاستیکی و غر شدن لبه قالب‌های فلزی می‌شود. در واقع عمر قالب جدای از فرایند ساخت و متریال به تنظیمات دستگاه ساخت کوکتل پدیکور (دستگاه پرس) بستگی دارد.

بنابراین، با یک مقایسه کلی قالب‌های پدیکور پلاستیکی گزینه مناسبی برای تولید هستند. خوبی قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی تنوع سایز، ارزان‌بودن و سبک بودن وزن خود قالب می‌باشد.

قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی مناسب تولیدکنندگانی می‌باشد که بخواهند یک یا دو مدل خاص را فقط تولید کنند و تنوعی در طرح‌های خود قرار ندهند. درصورتی‌که فقط تولیدکننده مایل به تولید قالب کروی و قالب دونات است، قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی باید تهیه شود؛ ولی اگر تولیدکننده به دنبال تنوع ظاهر در تولید کوکتل پدیکور می‌باشد، قالب‌های کوکتل پدیکور پلاستیکی پیشنهاد می‌شود.

در آخر لازم هست به این نکته اشاره کرد پلی لاکتیکی اسید ماده تشکیل‌دهنده قالب‌های پلاستیکی زیست‌سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر می‌باشد و با مواد ساخت کوکتل پدیکور فرایند شیمیایی ایجاد نمی‌کند، اما قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی به‌خاطر مس موجود در آلیاژ آنها با اسیدسیتریک، در هنگام حضور آب واکنش می‌دهد و یک واکنش شیمیایی مازاد در فرایند ایجاد می‌کند. گرچه که آسیب آن نسبت به مواد شیمیایی داخل کوکتل پدیکور کمتر هست؛ اما این واکنش باعث تغییر رنگ قالب‌های کوکتل پدیکور آلومینیومی شده و باعث ایجاد تغییر رنگ در داخل سطوح قالب آلومینیومی می‌شود.

فروشگاه زربین مولد گزینه مناسبی برای خرید

قالب‌های کوکتل پدیکور

قالب‌های مانیکور

 قالب‌های بمب حمام

می‌باشد و می‌توانید از داخل

فروشگاه

با بیش از 250 طرح مختلف قالب کوکتل پدیکور مدنظر خودتان را بخرید.